Σελίδες

13 Οκτ 2013

Παγκόσμια Ημέρα του Λευκού Μπαστουνιού 15 Οκτωβρίου


Στις 15 Οκτωβρίου κάθε χρόνο, είναι η Παγκόσμια Ημέρα του Λευκού Μπαστουνιού. Μια ημέρα με στόχο τη διάδοση της μεγάλης σημασίας της χρήσης του και την ευαισθητοποίηση του κοινού στην προσπάθεια των ατόμων με προβλήματα όρασης για μια πιο ανεξάρτητη διαβίωση, αλλά και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που συναντούν στην καθημερινή μετακίνησή τους.


Η ιστορία του λευκού μπαστουνιού ξεκινά μετά τη λήξη του Α' Παγκόσμιου Πολέμου στην Αμερική, όπου αναπτύχθηκε ένα κίνημα αποκατάστασης και επανένταξης των ατόμων που τυφλώθηκαν από ατυχήματα κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το κίνημα αυτό ξεκίνησε από τον οφθαλμίατρο Richard Hoover, ο οποίος πρωτοχρησιμοποίησε ένα μακρύ καλάμι για τη βοήθεια της κίνησης των τυφλών βετεράνων του πολέμου.

 Τι πρέπει να θυμόμαστε...

 Οι τυφλοί είναι και αυτοί απλοί καθημερινοί άνθρωποι. Έχουν όρεξη για διασκέδαση, για γνώση, για ζωή. Μην τους περιφρονείς και μην τους μπερδεύεις όταν τους δεις στο δρόμο. Αν χρειάζεται κάποιος τυφλός τη βοήθειά σου, αν έχεις χρόνο και μπορείς, βοήθησε τον. Μπορούν να κάνουν ό,τι και εσύ. Ζουν στον ίδιο τόπο με σένα, δεν επαιτούν, αλλά παλεύουν αξιοπρεπώς για τα δικαιώματά τους ως ελεύθεροι και ισότιμοι πολίτες. Αντιμετωπίζουν το πρόβλημά τους με προσπάθεια, ώστε να κινούνται με ασφάλεια, με άνεση και ανεξάρτητοι. 

Δράσεις 

 Στο πλαίσιο των εορτασμών για την Παγκόσμια Ημέρα του Λευκού Μπαστουνιού, έχουν προγραμματιστεί διήμερες δράσεις από  το Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Σκύλων Οδηγών Ατόμων με Προβλήματα Όρασης και Κινητικότητας Τυφλών και Σκύλων Βοήθειας για Άτομα με Αναπηρίες «Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος».


Για τη συμβολή των Σκύλων Οδηγών Βοήθειας στην πλήρη ανεξαρτητοποίηση των ατόμων με προβλήματα όρασης και άλλων αναπηριών διοργανώνονται δράσεις τη Δευτέρα και την Τρίτη 14 και 15 Οκτωβρίου, στην " Τεχνόπολις" του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι.

Τη Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013, στις 6 το απόγευμα έχει προγραμματιστεί Ημερίδα για τον Ρόλο των ζώων στην Θεραπεία, αποκατάσταση και αυτόνομη διαβίωση των ατόμων με Αναπηρίες, θα παρουσιαστεί το έργο του «Κέντρου Σκύλων Οδηγών Ελλάδος» και θα γίνει τελετή παράδοσης του Σκύλου Οδηγού MELITTA σε τυφλό χρήστη.

Το πρωί της ίδιας ημέρας και κατά τη διάρκεια της Τρίτης θα γίνονται δράσεις και επιδείξεις δεξιοτήτων από τους σκύλους οδηγούς σε μαθητές σχολείων και σε ευρύτερο κοινό. Λεπτομερές πρόγραμμα θα ανακοινωθεί στη σελίδα του event facebook.


«Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος»


Το Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Σκύλων Οδηγών Ατόμων με Προβλήματα Όρασης και Κινητικότητας Τυφλών και Σκύλων Βοήθειας για Άτομα με Αναπηρίες, ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούλιο του 2008 και τον Οκτώβριο του 2011 ξεκίνησε ένα σύγχρονο, πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχοντας ως βασικό στόχο την εκπαίδευση Σκύλων Οδηγών, με Υπεύθυνο Εκπαίδευσης τον Peter Lasaroms, Ολλανδό εκπαιδευτή σκύλων οδηγών, προκειμένου μετά την εκπαίδευσή τους οι Σκύλοι Οδηγοί να παραδίδονται σε τυφλούς χρήστες.

Η όλη προσπάθεια στηρίζεται από 8 εταίρους που είναι οι επίσημοι φορείς του χώρου των τυφλών και από άλλους 2 εταίρους που δραστηριοποιούνται σε θέματα εκπαίδευσης σκύλων και φιλοζωΐας.


Οι Φορείς που συμμετέχουν είναι οι Φορείς των Τυφλών, Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών ΚΕΑΤ, Εθνική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες, ΕΣΑΜΕΑ, Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών, ΕΟΤ, Φάρος Τυφλών Ελλάδος, ΦΤΕ, Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών ΠΣΤ, Πανελλήνια Ενωση Αμφιβληστροειδοπαθών ΠΕΑ και το Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης Σκύλων ΕΚΕΣ και ο Σύλλογος Προστασίας Ζώων και Περιβάλλοντος Νομού Αττικής «Δικαίωμα Ζωής».

Ένας σκύλος που πρόκειται να εκπαιδευτεί ως σκύλος οδηγός ξεκινά τη ζωή του με έναν ανάδοχο εθελοντή ο οποίος αναλαμβάνει τη φιλοξενία του, τη φροντίδα του και την κοινωνικοποίησή του. Μετά τον πρώτο χρόνο περνά στα χέρια του Εκπαιδευτή Σκύλων Οδηγών και εκπαιδεύεται σε τεχνικές ως σκύλος οδηγός για 6 μήνες. Μετά το τέλος της εκπαίδευσής του περνά στο χρήστη με πρόβλημα όρασης ο οποίος εκπαιδεύεται μαζί με το σκύλο για 3 εβδομάδες προκειμένου να προετοιμαστεί κατάλληλα για να ζήσει μαζί του τα υπόλοιπα 7-8 χρόνια μέχρι ο σκύλος να ολοκληρώσει την υπηρεσία του ως σκύλος οδηγός, να «συνταξιοδοτηθεί» και να επιστρέψει σε οικογένειες αναδόχων ή στην ίδια οικογένεια του τυφλού χρήστη σαν κατοικίδιο ζώο.


 
Ώρες λειτουργίας:

 Δευτέρα 14.10: 10:00-21:00
Τρίτη 15.10: 10:00-19:00
Πληροφορίες: Κέντρο Σκύλων Οδηγών: Βερανζέρου 31, Αθήνα / Τηλ: 210-5200140 / E-mail: info@greekguidedogs.com
Τηλ. 210- 5200140 Ζ. Γερουλάνου, Δ. Δέδε


 Το κείμενο που ακολουθεί προέρχεται από το www.psomas.gr. Πρόκειται για ένα κείμενο που αγγίζει με ρεαλισμό αλλά και ευαισθησία τους ανθρώπους με προβλήματα όρασης αλλά και τους συνανθρώπους τους.

 "Τετάρτη βράδυ στο Σύνταγμα. Καθόμουν στα κεντρικά σκαλιά. Σκόνταψες στο λευκό μπαστούνι μου. Σου χαμογέλασα, μου ζήτησες συγνώμη και έκατσες με την παρέα σου μαζί μου. Με σύστησες στον Αλέξη, το φίλο σου δίπλα μου που έπαιζε κιθάρα. Μετά στη Σοφία πιο δίπλα, που σιγοτραγουδούσε. "Hey u, don't help them to bury the light. Don't give in without a fight..." Άνοιξες μια μπύρα.

-Με τι ασχολείσαι; Πως γεμίζεις την καθημερινότητά σου;
-Έχω τόσα πολλά ενδιαφέροντα και ανησυχίες, όπως και εσύ. Μπορεί να μη βλέπω, αλλά είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Δουλεύω, θυμώνω, παίζω, κάνω sex, χορεύω, μαγειρεύω, πηγαίνω σε εκδρομές, σε πορείες, σε πάρτυ!

Με ρώτησες για το μπαστούνι μου.
-Δεν κρατάω το μπαστούνι για να ξεχωρίζω ή για να ζητιανεύω, αλλά για να περπατάω με ασφάλεια.

-Και εγώ πως θα μπορούσα να σε βοηθήσω αν δω ότι το χρειάζεσαι?
-Μπορείς να με βοηθήσεις διακριτικά να ξεπεράσω τα εξωτερικά εμπόδια στο δρόμο μου και αν δεν ξέρεις τον τρόπο, ρώτα με να σου εξηγήσω. Περπάτα πάντα μπροστά μου και άσε με να κρατήσω εγώ το χέρι σου, όχι εσύ το δικό μου. Έτσι θα ξέρω πότε σταματάς, στρίβεις κτλ. Ειδοποίησε με όταν απομακρύνεσαι, διότι με φέρνει σε αμηχανία το να μιλάω μόνος μου! Όταν με οδηγείς να θυμάσαι ότι ξέρω την κατεύθυνσή μου και έχω δική μου βούληση. Αφού φτάσουμε στο σημείο που επιθυμώ, ενημέρωσε με για το που ακριβώς είμαστε, ώστε να συνεχίσω μόνος το δρόμο μου χωρίς να χάσω τον προσανατολισμό μου. Θυμήσου όταν ψάχνεις να παρκάρεις, ότι υπάρχουν Ειδικές Λωρίδες Όδευσης στους πεζόδρομους, ώστε να μην κόψεις την πορεία μου παρκάροντας εκεί.

Συζητήσαμε για τον τέλειο ήχο της χθεσινής συναυλίας του Μητροπάνου, την μπαλάρα που έπαιξε η ΑΕΚ την Κυριακή και τις αξέχαστες διακοπές σου πέρυσι στη Νάξο. Για τα τρελά σου όνειρα και για το πόσο σε θλίβει αυτός ο βίαιος και απάνθρωπος κόσμος. Μιλούσες με πάθος και αφέλεια, σαν ένα μικρό τρελό παιδί. Μου έμαθες το παιχνίδι με τα ποιήματα, ανακατεύοντας στίχους Καββαδία, Άλκη Αλκαίου, Λειβαδίτη.

-Πριν απ' τα μάτια μου ήσουν φως, πριν απ' τον Έρωτα, έρωτας....
-Επ, κλέβεις! Αυτό είναι Ελύτης!

Η κουβέντα κατέληξε σε χαβαλέ για τις ελεεινές δηλώσεις των πολιτικών, για την κατάσταση στην Παλαιστίνη και για όλα αυτά που γίνονται τον τελευταίο καιρο στον κόσμο. Με άκουγες με προσοχή και γελούσες με τα αστεία μου.

-Είσαι ψαγμένος τελικά εσύ! Που τα ξέρεις όλα αυτά;
-Ρε συ, χρησιμοποιώ υπολογιστή, ίντερνετ, βγαίνω στο δρόμο, μιλάω με τους ανθρώπους. Δε γουστάρω να κάθομαι σπίτι. Έχω όνειρα, άποψη και απορίες, με ενδιαφέρει τι παίζει γύρω μου. Ενημερώνομαι κάθε μέρα και διαβάζω πολύ.
-Διαβάζεις; Μα πώς;!
-Χρησιμοποιώ τη μέθοδο γραφής και ανάγνωσης Braille. Είναι ένα σύστημα κουκίδων, χαραγμένες σε ειδικό χαρτί. Ο συνδυασμός τους αποδίδει τα γράμματα, τα οποία αναγνωρίζω μέσω της αφής.
-Πως τα καταφέρνεις; Ακούγεται δύσκολο.
-Τίποτα δεν είναι δύσκολο Ρόζα... Δεν είμαι το παιδί θαύμα... Ό,τι έμαθα και ξέρω οφείλεται σε θέληση και σκληρή προσπάθεια, πράγμα που ισχύει για όλους μας εξάλλου.


Η συνέλευση κόντευε να τελειώσει. Παραπονέθηκες ότι κρυώνεις. Σου έδωσα το φούτερ μου.
-Από πάνω μας περνάει ένα μπλε αερόστατο. Μπροστά μας απλώνεται η πλατεία. Δεξιά η Μεγάλη Βρετανία. Χιλιάδες πράσινα φωτάκια λέιζερ χτυπούν στον τοίχο! Αριστερά κάτω είναι η είσοδος του μετρό. Όπως καταλαβαίνεις από τη μυρωδιά, φάγαμε πολύ δακρυγόνο το μεσημέρι! Αλλά πολλοί είναι ακόμα εδώ, χαμογελούν και συζητούν. Ο Λουκάνικος παίζει λίγο πιο πέρα με μία πάνινη μπάλα! Ο ουρανός είναι πεντακάθαρος. Το φεγγάρι ψηλά ολοστρόγγυλο, τα λέει με ένα μικρό αστεράκι! Το διπλανό αστέρι είναι ο πατέρας μου. Μας προσέχει κ μας χαμογελά... Ωραίο σκηνικό, άλλη φάση! Μακάρι να μπορούσες να τα δεις όλα αυτά...

Κόμπλαρες. Με βιαστικές κινήσεις άνοιξες και άλλη μπύρα.
-Ρε συ, συγνώμη...
-Ξεκόλα ρε! Μη διστάζεις να πεις τις λέξεις τυφλός, βλέπω κτλ. Τις χρησιμοποιώ και εγώ. Ξέρω το πρόβλημά μου, ζω με αυτό και το αντιμετωπίζω! Βλέπω για μένα σημαίνει νιώθω, αγγίζω, ακούω, μυρίζω, καταλαβαίνω. Βλέπω με τα χέρια μου.

Χάιδεψα τα μαλλιά σου.
-Να, βλέπω τα μαλλιά σου. Μυρίζουν βανίλια, είναι μακριά και απαλά!
-Και κόκκινα!

Χαμογελάσαμε! Ο Αλέξης άρχισε ξανά να παίζει. Έγειρες στον ώμο μου και τραγουδήσαμε μαζί.
-Don't worry, about a thing, cause every little thing, is gonna be alright...
-Όταν με συνοδεύεις και μου κάνεις παρέα, βλέπω. Όταν με αντιμετωπίζεις απλά και με σεβασμό, βλέπω. Όταν μου περιγράφεις τι γίνεται γύρω μου, βλέπω. Όταν με κάνεις συνταξιδιώτη στη φαντασία σου...βλέπω...με τα δικά σου μάτια!!!".



 Πηγή: http://www.eparousia.gr/
 http://tvxs.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: